Allmänt
- Om roboten inte ska användas under en längre tid, vänligen stäng av den efter att ha laddat batteriet fullt och placera därefter roboten på en torr och sval plats.
- Du bör ladda ditt batteri 1 gång/ månad.
- Om du inte har skapat ett schema/karta i appen som din robot ska städa så kommer den att städa en area på 6m x 6m. När du har skapat ett schema/karta så kommer din robot att städa automatiskt varje rum som du har skapat en karta till och därefter återvänder den till laddstationen när den är klar.
- Guide för att ansluta robotdammsugaren till appen hittar du här.
Frågor och svar
Det går inte att starta robotdammsugaren.
Batterinivån är låg.
Sätt roboten på laddningsstationen för att ladda den före användning.
Roboten dammsuger inte.
Batterinivå är låg.
Ladda batteriet fullt.
Det går inte att ladda.
- Om laddningsdockan inte tar emot ström, kontrollera att båda ändarna av strömkabeln är korrekt anslutna. Om kontakten är dålig, rengör kontakten på laddstationen och roboten.
- Se till att det finns tillräckligt med utrymme runt den automatiska tömningsstationen och att det inte finns något damm eller blockering på ytan av elektroden på den automatiska tömningsstationen.
Roboten kan inte återvända till laddstationen.
För många hinder omkring ladd-/tömningsstationen. Placera stationen på ett fritt område.
Roboten är för långt ifrån ladd-/tömningsstationen. Placera roboten närmare laddstationen och försök igen.
Roboten kan inte ansluta till appen.
Se till att roboten och den automatiska ladd-/tömningsstationen har bra WiFi-signal; återställ Wi-Fi enligt stegen som beskrivs i bruksanvisningen; koppla sedan upp med Wi-Fi igen.
Roboten låter konstigt.
Stäng av roboten och kontrollera om där finns något främmande föremål som har fastnat i huvudborsten, sidoborsten eller i vänster/höger hjul.
Roboten beter sig onormalt.
Vänligen stäng av roboten och starta om.
Roboten är offline.
- Svag Wi-Fi signal. Kontrollera så att roboten har Wi-Fi täckning.
- Wi-Fi anslutningen misslyckas. Starta om Wi-Fi anslutningen, ladda ner den senaste versionen av appen och försök igen.
Det blir inte fuktigt på golvet trots att moppfunktionen är aktiverad.
Det tar en liten stund innan moppduken blir fuktig, efter att ha rengjort en sträcka kommer duken bli fuktig och då även golven. Om du vill, kan du fukta moppduken innan du sätter igång roboten.
Dammsugaren har dammsugit upp vätska.
Stäng av strömmen till robotdammsugaren omedelbart. Torka behållaren, filterenhetens delar och sugporten. När alla delarna har torkat ordentligt, installera om och starta din robotdammsugare.
20mm är officiell höjd som den ska klara av att köra över men beroende på utformning av tröskeln kan den klara lite mer eller mindre.
Moppen kan tvättas i 40 grader.
Det går bra att bara flytta roboten till en slumpmässig plats på en ny våning utan laddstation, så länge kartan för rätt våning är vald och inga större förändringar har gjorts (flyttat stora möbler, placerat många lådor eller andra hinder) som gör att den inte känner igen området.
Anslutningar
Anslutningsfel till appen, vänligen följ nedan felsökning:
- Se till att lösenordet för ditt wifi som du har angett är korrekt.
- Aktivera platsbehörighet för appen. Se bild.
- Om du använder IOS 14 eller senare system (rekommenderas), aktivera lokal nätverksåtkomst för appen. Se bild.
- Var uppmärksam på ”välj wifi-nätverk”. Välj ditt hemnätverk och ange lösenordet, istället för robotens wifi.
- Om det finns specialtecken som !@#$ i ditt wifi-namn eller lösenord, rekommenderas det att ta bort dem i routerinställningarna.
- Roboten stöder inte WEP-kryptering. Om ditt wifi använder WEP, ändra det till WPA eller WPA2.
- Om du är väl insatt i routerinställningar, prova att ändra DNS till 8.8.8.8 på routerns inställningssida.
- Starta om din enhet och router och försök igen.
- Om din mobiltelefon har mobilnät eller VPN aktiverat, inaktivera dem och försök igen.
Tömningsstation/
Laddstation
- Kontrollera så att tömningsstationens strömsladd är ikopplad.
- Kontrollera att roboten är ordentligt på plats på stationen och att det är bekräftat att roboten laddas i appen.
- Kontrollera att dammpåsen är korrekt installerad. Det finns en liten knapp under locket som känner av om dammpåsen sitter rätt – kontrollera att denna träffar dammpåsens kartongdel ordentligt.
- Kontrollera att roboten har slutfört senaste städschema och inte är i “ladda och återuppta”-läge. Du ser statusen i appen.
- Kontrollera att dammpåsen inte är full.
- Se till att dammbehållarens lock är stängt.
- Bekräfta att stationen står på samma plats som roboten startade ifrån vid städningen.
- Försök att trycka på tömningsknappen manuellt i appen och se om stationen startar.
- Försök att placera filtret i filterslotten och stäng locket ordentligt för att se om det aktiveras då.
- Om du har testat allt ovanstående, kontakta kundsupport och ha robotens serienummer, appversion och operativsystemets på din telefon redo.
- 30 cm hög
- 27,5 cm bred på bredaste stället upptill
- 20 cm djup
Mått avser endast stationen utan roboten på plats.
- Radera den gamla kartan
- Se till att roboten får köra på mattor i alla lägen.
- Öppna alla dörrar (som kommer att vara öppna under städningen).
- Skapa en snabbkarta
- Kör en första fullständig körning med “Kantstädning” aktiverad först.
- Kör en fullständig städning (fortfarande alla dörrar öppna).
- Nu kan du redigera kartan, göra avgränsningar, namnge områden, lägga till no-go-zoner osv.